Jak zarządzanie kategoriami może skrócić czas przetwarzania zamówienia?

W każdej organizacji zaopatrzenie jest jednym z głównych działów, które wpływają na wydatki organizacyjne i zarządzają nimi. Niezależnie od tego, czy jest to zaopatrzenie w celu zapewnienia ciągłości biznesowej , takie jak zakup zapasów, czy zaopatrzenie w celu wsparcia biznesowego, takiego jak IT, organizacja musi mieć strategiczny i przejrzysty proces zaopatrzenia, w przeciwnym razie wydatki mogą wymknąć się spod kontroli. Aby zrobić to skutecznie, organizacje muszą zatem korzystać z zarządzanie kategorią szkolenia.

Zgodnie z systemem zarządzania kategoriami w zamówieniach: badania pokazują, że organizacje, które zainicjowały programy zarządzania kategoriami, mają średni czas realizacji dostawcy wynoszący tylko sześć dni w porównaniu do 14 dni.

Ponadto organizacje, które zainicjowały programy zarządzania kategoriami, wykazują średni czas realizacji wynoszący osiem godzin w porównaniu z medianą 15 godzin przetwarzania zamówienia. W przypadku tych organizacji, które nie zainicjowały programów zarządzania kategoriami, tracisz.

Co to jest zarządzanie kategoriami?

Zarządzanie kategorią można zdefiniować jako strategiczne podejście do zakupów. Innymi słowy, gdy organizacja segmentuje swoje wydatki na zakupione towary i usługi, segmentacja porządkuje dobra i usługi w odrębne grupy w zależności od funkcji tych towarów i usług.

Niektóre z kategorii, na które zazwyczaj wydają organizacje, obejmują:

  • Zarządzanie biurem
  • Zasoby ludzkie
  • Profesjonalne usługi
  • BezpieczeństwoTransport
  • Podróże i rozrywka
  • Medyczny
  • Produkty/usługi przemysłowe

 

Jest to wyspecjalizowana rola zakupowa, w której osoba zajmuje się określoną kategorią towarów lub usług, np. usługi profesjonalne, wsparcie informatyczne lub logistyczne. Ta osoba jest odpowiedzialna za zaopatrzenie strategiczne, tworzenie planu kategorii i nadzór nad kategorią. Można więcej o tym poczytać ma stronie http://merchandising.i-wro.pl/.

Menedżerowie kategorii obsługują relacje w łańcuchu dostaw dla swojej roli kategorii. Wymaga to od nich doświadczenia w zakresie obsługiwanej kategorii, np. kierownik kategorii IT powinien mieć dyplom z informatyki, aby pomóc w podejmowaniu decyzji zakupowych poprzez uzasadnienie potrzeby zakupu wewnętrznym interesariuszom, aby upewnić się, że otrzymują właściwy produkt asortymenty.

Niektórzy menedżerowie wyższego szczebla ds. zakupów uważają, że obecna rola menedżera kategorii, jaką znamy, powinna zostać zerwana. Reza uważa, że ​​rola powinna zostać podzielona na rolę eksperta dziedzinowego w celu zarządzania relacjami z interesariuszami, a także rolę menedżera zakupów skoncentrowaną na nowej generacji usług zakupowych o wartości dodanej.

Hagel zauważa również, że brakuje podstaw do modelowania biznesowego, a wykorzystanie danych w podejmowaniu decyzji i planowaniu strategicznym nie jest częścią zdefiniowanego procesu.

Proces zarządzania kategorią
Istnieje wiele sposobów na opracowanie strategii kategorii, ale oto kilka pytań i punktów do rozważenia.

Definicja : Jakie powinny być poszczególne kategorie i podkategorie?
Analiza wydatków : Ile wydatków trafia do każdej kategorii i jej podkategorii?
Analiza rynku : Jak wygląda rynek dostaw dla każdej kategorii, czy odpowiada potrzebom klienta?
Ulepszenie : Stosowana jest wiedza rynkowa uzyskana z analizy rynku. Może to prowadzić do zmiany specyfikacji, a także może zmienić zakres prac lub znaleźć nową bazę dostaw i nowych dostawców.
Ciągłe zastosowanie : Ta wiedza jest stale stosowana w strategicznym sourcingu i zakupach transakcyjnych.
Istnieją pewne warunki wstępne skutecznego zarządzania kategoriami:

Analiza celów strategicznych organizacji i powiązanie zaopatrzenia z tymi celami.
Zaktualizowana analiza cen na rynkach lokalnych i międzynarodowych oraz panujące trendy.
Zaktualizowana analiza wydatków organizacyjnych w porównaniu z danymi rynkowymi, a także benchmarking KPI w celu zidentyfikowania obszarów wymagających poprawy.
Dane dotyczące wydajności dostawcy.
Analiza wszelkich oszczędności uzyskanych dzięki negocjacjom, substytucjom i zgodności.
Ciągłe zaangażowanie wszystkich interesariuszy w celu zapewnienia, że ​​wszyscy biorą udział w decyzjach zakupowych organizacji.
Jakie są zalety zarządzania kategorią w zamówieniach?
1. Centralizacja danych o wydatkach
Konsolidacja i centralizacja wydatków przynosi korzyści, w tym łatwiejsze śledzenie, rejestrowanie i raportowanie. Istnieją również możliwości outsourcingu, jeśli analiza wydatków wykaże, że byłoby to tańsze niż kupowanie.

2. Możliwości oszczędności kosztów
Zarządzanie kategoriami działa poprzez wykorzystanie wiedzy i doświadczenia menedżerów kategorii, aby uzyskać wgląd w kategorię i jej podkategorie. Uzbrojeni w te informacje, celem jest tworzenie wartości z każdego zakupu. Jeśli firma potrzebuje na przykład sprzętu IT i oprogramowania dla 10 nowych pracowników, decyzja o zakupie lub dzierżawie sprzętu, zakupie oprogramowania lub dzierżawie usług przetwarzania w chmurze i innych decyzjach technicznych podejmowana jest na podstawie wiedzy specjalistycznej.

3. Lepsze zarządzanie ryzykiem dostawcy
Dzięki zarządzaniu kategoriami organizacja może uzyskać dogłębne zrozumienie każdego dostawcy. Ryzyka operacyjne związane z dostawcą można zatem wykorzystać do porównania w kontaktach z innymi dostawcami w kategorii i podkategorii.

4. Proces zakupu, aby zapłacić (P2P)
Kiedy proces obsługi jednego dostawcy w określonej kategorii został udoskonalony, można go powtórzyć w przypadku kontaktów z innymi dostawcami w tej samej kategorii, zamiast wymyślania unikalnych procesów dla każdego dostawcy.

5. Korzyści z holistycznych wydatków
Pozyskiwanie strategiczne przynosi korzyści skali. Kupując długoterminowo w różnych kategoriach produktowych, kierownik kategorii jest w stanie zaoferować dostawcom większe ilości lub większy zakres prac. Oszczędza to czas, unikając powtarzających się zakupów transakcyjnych. Daje również możliwość negocjowania lepszych cen.

6. Usprawniona strategia biznesowa
Podczas strategicznego planowania biznesowego przydatne jest zarządzanie kategorią poprzez powiązanie określonych celów strategicznych z celami strategicznymi. Jeśli firma wydobywcza planuje rozszerzyć swoją działalność na przykład w ciągu najbliższych 3 lat, zarządzanie kategorią w zakresie ciężkich maszyn i urządzeń zapewnia bardziej zoptymalizowaną strategię, ponieważ firma będzie w stanie z wyprzedzeniem zidentyfikować dostawców i kapitał.

Każda firma czerpie wiele korzyści z przyjęcia zarządzania kategoriami jako jednej z najlepszych praktyk w zaopatrzeniu, ponieważ ma zdolność zmniejszania ryzyka łańcucha dostaw. Co więcej, firma korzystająca z zarządzania kategoriami może również napędzać innowacje w różnych kategoriach łańcucha dostaw. Gdy organizacje zaczynają wykorzystywać możliwości zarządzania popytem, ​​zarządzanie kategoriami zapewnia im lepsze zarządzanie przepływami pieniężnymi i wymusza większą zgodność standardów od dostawców.

Post A Comment